Bangkok

28 november 2012 - Bangkok, Thailand

Bangkok, een stad waar het ruikt naar een combi van eten, kruiden, wierrook en afval. Een stad van klamme hitte en waar regen voelt als een warme douche. En een stad van stealth muggen. Je ziet en hoort ze niet, maar het resultaat is maximale jeuk. Samengevat niet een stad waar ik snel terug gevonden zal worden, maar het ook niet had willen missen.

Mijn lijf is langzaam aan het acclimatiseren aan de temparaturen en mijn voeten, die in Nederland alweer aan warme sokken en bontgevoerde laarsjes waren gewend, moeten nu weer overschakelen op de teenslippermodus.

De afgelopen dagen heb ik al veel gezien en gedaan. De dag van aankomst was echt bijtanken. Een jetlag richten het westen is makkelijker te verslaan dan een richting het oosten. Heel bijzonder. Gisteren toch maar de toerist gaan uithangen. Omdat ik de avond ervoor al om 18:00 uur in mijn bedje lag, was ik uiteraard al vroeg wakker. Even een gezond fruitontbijtje genomen en daarna richting de rivier gelopen waar ik voor ongeveer 60ct een watertaxi heb genomen richting Wat Pho, waar de liggende Boeddha te zien is: een standbeeld van 48 meter lang en 16 meter hoog. Daarn ben ik richting Grand Palace gegaan. Beide enorme bouwwerken en ontzettend, tientallen bussen, toeristisch. Maar desondanks wel heel indrukwekkend om te zien.

Na het bezoekje heerlijk gegeten voor nog geen 2 euro (ja, ben echt enorm verbaasd over de prijzen hier!). Wel in een restaurant, want met mijn buik durf ik die straatstalletjes nog niet helemaal aan.

Eenmaal op dreef de toerist te zijn meteen een fietstripje geregeld die mij de stad 's avonds zou laten zien. Ook zeer de moeite waard, want dan kom je op plekjes die ik anders echt niet zou hebben gevonden. Waaronder de flowermarket. Overal waar je kijkt voor misschien wel twee kilometer lang en dat aan beide kanten van de straat bloemen, bloemen en nog eens bloemen. Op de markt ben ik toch overgestapt om wat van een stalletje te eten: wel vegetarisch, want vlees vertrouw ik echt niet! Was jummie! Alleen een advies voor een ieder die niet van pittig eten houdt: neem geen sweet chilli sauce, want die is absoluut verre van sweet. Man oh man, wat stond mijn tong in de fik voor een paar minuten. Omdat de Thaise koning bijna jarig is, waren ze op de rivier een oefening aan het houden met een optocht met allerlei verlichte boten en vuurwerk. Nou, als dat een oefening was, ben ik beniewd hoe het eruit ziet als het daadwerkelijk zover is.

Omdat ik niet te lang in Bangkok wil blijven, maar wel wat hoogtepunten wil zien, heb ik via het hostel waar ik verblijf een tripje naar Damnoen Saduak, oftewel de drijvende markt geregeld. Daar ben ik vanmorgen naar toe geweest. Om 07:00 uur werd ik met nog een Engelse en twee Duitse meiden en een Colombiaan opgehaald. Erg leuk om met iedereen even te kletsen en wat over hun ervaringen te horen.
Het was me de rit from hell. Kennelijk waren we aan de late kant, want de chauffeur vloog over de weg. Voor Aziatische begrippen zullen de wegen hier ongetwijfeld heel goed zijn, maar er zit geen plat stuk in. Dus het was anderhalf uur hobbelen in de bus. Uiteraard had ik weer de pech dat er iemand niet goed werd... nou ja al met al was ik er al helemaal klaar mee. En dan moesten we ook nog terug. De markt zelf was wel oke om te zien. In een longtailboat werden we voortgepeddeld tussen bootjes met daarop souvenirs of eten. Het is echt een markt voor toeristen, niet meer en niet minder. Wel jammer, had gehoopt op iets meer authenticiteit. Heb er nog wel wat gekocht. Er peddelde een heel oud vrouwtje met een boot vol banenen rond. Vond haar zo aandoenelijk dat ik een banaan wilde kopen. Ik vroeg haar wat dit koste en ze zei 20 baht (50ct.). Nu zeggen ze dat je altijd moet onderhandelen, maar kom op ik ga niet over 50ct lopen onderhandelen. Het waren kleine banaantjes, dus ik gaf aan dat ik er wel twee wilde. Ze pakte het geld aan en wees aar een tros banaantjes waar ik twee van af wilde pakken. Maar nee, dat was de bedoeling niet. Klaarblijkelijk had ik een hele tros gekocht haha.

Toen we terug gingen, heb ik eerst aan de gids gevraagd of de chauffeur misschien iets rustiger aan kon doen. Wonder boven wonder deed ie dat en was het helemaal geen beroerde terugrit (letterlijk en figuurlijk) , die nu dus twee uur duurde.

Ik ben nu wel klaar met de stad. Het lag in de planning om naar Chiang Mai te gaan met de nachttrein, maar deze was volgeboekt. Kon alleen nog een stoel in de derde klas krijgen. Dat is een coupe zonder bed, airco of open ramen. En dat 10 uur lang. Zag ik niet zitten. Dus nu ga ik morgen naar Kanchanaburi, waar de brug over de River Kwai ligt. Heb een plekje aan de rivier geboekt.

Ik kijk er naar uit om de stad te verlaten en het land verder te verkennen. Ik kan zeggen dat ik me tot nu toe erg goed vermaak!

Liefs