Sydney

19 november 2014 - Sydney, Australië

De laatste dagen van mijn fantastische reis zijn aangebroken. Met een dubbel gevoel ga ik die in. Zoals altijd is het ultieme gevoel van vrijheid en zorgeloosheid die ik ervaar op reis heel, heel prettig. In Australië komt daar ook nog eens bij dat ik ontzettend veel leuke en bijzondere mensen heb ontmoet. Daarnaast hou ik van de wijze waarop men hier leeft: veelal buiten met familie en vrienden of iemand die toevallig langskomt, een praatje maakt en wordt uitgenodigd om aan te schuiven. De voorzieningen geplaatst door de stad zoals barbeques, ruim voldoende bankjes en picknicktafels en beschutting, plekken om te zwemmen als dat niet veilig in de zee kan, speelplaatsen voor de kids. Noem maar op. En het mooiste van al? Iedereen gaat er met respect mee om; alles wordt opgeruimd, er blijft geen papiertje achter en niks wordt vernield.

Aan de andere kant is het ook goed zo. Ik realiseer me dat zeven weken vakantie uiterst luxe is. Ik heb gezien en gedaan wat ik graag wilde en ook nog eens in een lekker ontspannen tempo. Ik kijk uit naar mijn eigen bed, douche en dat ik niet meer uit een tas hoef te leven. Ook een beetje privacy is toch wel fijn, hoewel me dat echt enorm is meegevallen. Maar eerst nog een paar ontspannen dagen in Sydney en omgeving.

Dit hierboven klopt niet meer. Dat was ij vijf dagen geleden. Nu kom ik er op terug. Ik wil helemaal nog niet weg! Potverdorie, weg vrijheid, lekker weer, prachtige stranden en noem maar op hahaha. Maar goed het is niet anders...

Terug naar de afgelopen dagen: De nachtbus van Byron Bay naar Sydney verliep soepel. Nog wat uurtjes slaap kunnen pakken en om 07:30 uur uitgestapt in Sydney-Central. Ik was zo slim geweest (hehe) om een hostel in het centrum te boeken. Dus ik moest welgeteld 1 minuut mijn backpack van het station naar het hostel verslepen. Helaas kon ik pas om 13:00 uur inchecken. Dan maar mee met de free walking tour. Deze eindigde bij de haven. Ik had ondertussen een nieuw maatje gevonden waarmee ik, na een lunch bij de markt daar, de ferry naar Manly beach heb genomen. Manly is leuk! Als je aankomt met de veerboot, loop je door een klein dorpje met daarachter Manly Beach. Ik had nog een slim moment gehad en dat was mijn bikini en handdoek in mijn rugzak stoppen. Dus nog even een uurtje lekker op het strand gelegen. Dit was trouwens ook de dag dat ik Yoghurtland leerde kennen. Dit is een winkeltje waar je een beker pakt, vult met Frozen Yoghurt en daarna er net zoveel snoepjes, koekjes, brownies en vers fruit op kunt doen. Je betaalt per gewicht. De term 'Frozen yoghurt' geeft de illusie van een gezonde snack, dus heb er heerlijk van genoten haha. Uiteindelijk weer met de ferry terug en daarna mijn kamer opgezocht.

De volgende dag niet veel bijzonders gedaan, want was niet helemaal fit. Waarschijnlijk een combi van veel doen en weinig slapen. 's Avonds had ik afgesproken met mijn Zweedse vriendinnetje. In Darling Harbour blijkt er elke zaterdag om 21:00 uur een grote vuurwerkshow te zijn. Dus hebben we daar een café opgezocht, en drankje besteld en idd om 21:00 uur ging het vuurwerk, wat op een ponton in het water stond, af. En wat voor vuurwerk! Duurde ongeveer 10 minuten. De rest van de avond hebben we barretjes bezocht en zijn we weer geëindigd in Darling Harbour. Zondag was ik niet zo vroeg wakker en besloot ik na de brunch naar de botanische tuin te wandelen. Dit was mooi! Aan het eind zicht op Sydney Operahouse en de Harbour Bridge. Na een lange wandeling hier aan de waterkant gaan liggen en een boek gelezen. Heerlijk ontspannen dagje.

Maandag was het heel warm, dus wat anders te doen dan een bezoek aan het beroemde Bondi Beach. Heb al een aantal keren gehoord dat Bondi tegenvalt of kleiner is dan je denkt. Beide gelogen haha. Het is een heel mooi strand. Wel veelal voor surfers, want de golven waren best hoog. Ik moet bekennen dat ik met één oog uitkeek naar de bekende lifeguards terwijl ik een plekje voor mijn handdoek zocht. Ik had ergens onderweg een zonnebril gekocht met spiegelende glazen, dus ik kon ongestoord de (hele aantrekkelijke) surfers bekijken hihi. Volgens mij worden ze gescreend op looks voordat ze op Bondi mogen komen surfen.
De planning was om dinsdag maar de Blue Mountains te gaan. Alleen zou dinsdag volgens de weersverwachting alleen nog mooi weer zou zijn en woensdag regen. Daarnaast had ik niet zoveel zin meer om mezelf een hele dag ergens naar toe te sjouwen, lang in de trein zitten en uitzoeken hoe of wat. Misschien zonde dat ik dat over heb geslagen, maar was ook al verwend met mooie uitzichten in The Grampians. Wilde nu gewoon de laatste dagen een beetje rustig aan doen. Het leuke was dat ik de twee Duitse meiden ook weer in Sydney tegen kwam. Met hen afgesproken ook dinsdag weer naar Bondi te gaan. Goede keus, want het weer was weer heerlijk en ik vind het een mooi plekje. Dat we getrakteerd werden op een fotoshoot voor onze neus van enkele van de lifeguards die a la Baywatch telkens opnieuw uit het water moesten rennen en in golven duiken, was een zeer aangename bijkomstigheid :-D Aan het einde van de een hamburger gegeten in Bondi en daarna weer met de bus terug naar de stad en moe van de oh zo zware dag lekker op bed gegaan.

Toen ik vanochtend wakker werd, kwam ik er achter dat er nog een Nederlandse meid, Nikky op de kamer sliep. Hebben samen ontbeten en daarna ben ik met de Duitse meiden gaan shoppen in Paddy's Market (BTW: om teleurstellingen te voorkomen: Australië heeft me blut gemaakt, dus doe niet aan souvenirs). Toen ik van hen afscheid had genomen, besloten om weer naar Manly Beach te gaan voor een laatste Frozen Yoghurt en de zonsondergang. Mijn afscheid van Australië. Toen ik terug kwam op de kamer mijn plan met Nikky besproken en zij ging mee. Was heel gezellig en een goede afsluiter van deze reis. Onze tijd verkletst en uiteindelijk met een frietje van de mooie zonsondergang genoten en daarna voor de m laatste keer met de ferry terug naar de duizenden lichtjes van Sydney.