Chiang Mai: je blijft er langer dan gepland

7 december 2012 - Chiang Mai, Thailand

Na de tuktukrit in Ayuttahaya ben ik, onwetend als ik ben, de volgende dag op een fiets gestapt en heb ik de route gefietst die de vriendelijke receptionist van het hotel mij had uitgestippeld. Man, man wat een hitte. Er was amper schaduw en die fiets was niet voor mijn lengte gemaakt. Hoewel het erg mooi was om alle ruines te zien, was ik blij toen de route achter de rug was. Tip: ga lekker op een scootertje i.p.v. fietsen haha.

Rond 19:45 ben ik op de nachttrein gestapt richting Chiang Mai. Een hele leuke ervaring en eigenlijk best luxe. Je deelt met z'n tweeen twee van die bankjes tegenover elkaar. Net als in Nederland in de trein. En als je wilt, wordt hier in no time een bed van gemaakt. Tot nu toe het zachtste matras waarop ik heb geslapen in Thailand. Lijkt wel of ze hier net zo lief op de grond liggen, zo hard zijn ze doorgaans. Ik was al geadviseerd om de lower berth, oftwel onderste bed, te nemen, omdat deze groter was. Goed idee, het was een anderhalf persoonsbed en als ik er schuin in ging liggen, was het prima te doen. Gordijntjes sloten me af van de rest van de trein en onder het ritme van kedekedeng kedekedeng viel ik in slaap. Toen het ochtend was, schoof ik de gordijntjes opzij en had werkelijk prachtig uitzicht op de bergen en jungle van het noorden van Thailand. Tot aan Chiang Mai was het nog ongeveer anderhalf uur rijden. Een ontbijtje werd op bed geserveerd en zo kon ik de rest van de rit prima doorkomen.

In Chiang Mai ben ik langer gebleven dan ik had gedacht. Het is echt een heel leuk stadje die prima te bewandelen is als je het rustig aan doet. Wat mooie tempels en omgeving en het is prima vertoeven. Tijdens mijn dagen hier heb ik onder andere een kookcursus gevolgd. Op een boerderij buiten de stad verbouwden ze daar allerlei kruiden en groenten zonder chemicalien. Heb van alles wat mogen proeven en kreeg er uitleg bij over het gebruik ervan. Daarna kreeg ik een welkomsthapje en begon het koken. Zoals ik al vaker heb gezegd, is het eten hier fantastisch! Nu gingen we zes verschillende gerechten maken, de een nog beter dan de ander. Ik heb een kookboekje gekregen om het thuis ook te kunnen maken.

Omdat Chiang Mai echt bekend staat om de prachtige omgeving, wilde ik heel graag een trekking doen. Het stikt hier van de touragencies. Elke straat telt er minstens 3 en als de straat langer is soms wel 10! Maar hoe ik ook zocht, alle tours waren hetzelfde: stukje wandelen, naar een olifantenkamp, ritje op een olifant, op een bambooraft een stukje de rivier af, langs een aantal bergstammen en terug. Dat wilde ik nu net niet. Op een olifant rijden heb ik in Zuid-Afrika gedaan en eerlijk gezegd vind ik niet dat die beesten daarvoor gebruikt moeten worden. Sommige dragen wel 50 mensen per dag! En ook over de bergstammen op deze tours hoorde ik weinig positiefs. Het is allemaal heel commercieel: ze staan er in hun klederdracht achter kraampjes hopen wat spullen te verkopen. En dat snap ik wel hoor, zij zijn ook niet gek natuurlijk. Maar goed, uiteindelijk kwam ik bij een bedrijfje uit dat mountainbiketochten in het nationaal park Doi Ithanon organiseert. Je kon uit 15 tours kiezen, waarbij ik voor de makkelijkste en 'most scenic' rit heb gekozen. Deze zou vooral downhill zijn en weinig single track. Prima, want ik fiets in NL voor de lol en ben echt niet de beste fietser. Ook had ik zo het vermoeden dat de Nederlandse single track en de Thaise toch niet helemaal overeen zouden komen. En dat bleek. Met een truck gingen we zo'n beetje naar de top van de berg, welke de hoogste in Thailand is. We moesten allemaal een helm op (logisch), maar ook kregen we kniebeschermers en elleboogbeschermers. Het zag eruit alsof we gingen dirtbiken. In verschillende groepen, waaronder mijn groep bestaande uit twee Duitse meiden en mijzelf, begonnen we aan de afdaling. Het was echt alleen maar remmen, remmen, remmen en verre van een makkelijke (in mijn ogen) rit. Stenen, of zeg maar gerust keien, potholes, bochten, watergeulen, etc. Ik begreep meteen alle bescherming. Maar wat ontzettend leuk! Onze gids vroeg of we nog een stukje easy single track wilden doen, wat we wel wilden. Pff, nou weer zet ik mijn vraagtekens bij de term 'easy'. Ging alleen maar omlaag over boomwortels met hoogteverschillen van soms wel een meter. Sommige stukken moest ik echt afstappen. Mountainbiken in NL zal nooit meer hetzelfde zijn haha.
Aan het einde, na zo'n 15 km afremmen, hobbelen en prachtige uitzichten bewonderen hadden we ongeveer 1700 meter afgedaald. We eindigden aan een meer waarlangs een rij met hutjes op palen boven het water stond. Hier kregen we onze lunch. Bijna idylisch.

Het bedrijf organiseert ook nog kayaktochten, maar het is niet altijd feest en ik wil toch ook wel heel graag het zuiden zien en mijn duikbrevet gaan halen. Dus heb ik nu twee uurtjes te doden voordat mijn vliegtuig richting Bangkok ga, ik op de nachttrein richting Chumpon stap en de boot naar Ko Tao neem, waar ik voor mezelf voor de eerste nacht een hele luxe overnachting (naar mijn standaards) heb geboekt. Heerlijk!