Adiós!!

9 maart 2017 - Houston, Texas, Verenigde Staten

Na 2 maanden van verhalen schrijven wilde ik het een beetje goed afsluiten. Maar hoe? Mijn avonturen zijn voorlopig weer over. Al wachtend op het vliegveld dacht ik aan de afgelopen twee maanden en schoten de volgende dingen door m'n hoofd:

- Alle geld in de wereld kan niet kopen wat een reis je geeft
- Wachten is niet zo'n ramp als wij het er van maken. 15 minuten wachten en als er nog niks gebeurd wacht je gewoon weer 15 minuten. Er komt vanzelf een tijd waarop het wel gebeurd
- Vrienden maken is super gemakkelijk (vooral als je een fles Mezcal tevoorschijn tovert)
- Shit happens (hoewel me dat dit keer bespaard is gebleven)
- TV is een absoluut overbodige luxe (Netflix daargelaten)
- Ik ben net een zonnepaneel; ik doe het uitermate goed op zonlicht (woon absoluut in het verkeerde land)
- Ik heb op deze reis lagere maandelijkse kosten dan ik normaal thuis heb. Dat is incl vervoer, eten, overnachtingen, excursies en andere uitgaven. Oftewel het is goedkoper om te reizen dan thuis te blijven (Hmm, ik voel een nieuw plan aankomen...)
- Oprecht niet weten wat voor dag het is, is bevrijdend (waarom vragen ze altijd om een datum bij inchecken?)
- Ik ben bier gaan waarderen (ja echt)
- Vergeten dat je een berichtje naar het thuisfront moet sturen omdat je het zo naar je zin/druk hebt kan gebeuren (sorry pa en ma)
- Ik ben echt zo relaxed als ik denk dat ik ben
- Reizen betekent uit je comfortzone komen: in een andere taal spreken, je weg moeten vinden, toch van dat hoge plateau in de cenote springen, vieze mannetjes afwimpelen. En elke keer als je zoiets doet, hoe klein ook, betekent weer een overwinning op jezelf
- Mannen, je hoeft je echt niet te schamen als je een (wildvreemde) vrouw te dansen vraagt. Ook al kun je niet dansen.
- In vervolg op voorgaande: het feminisme is doorgeslagen in Nederland. Ik heb genoten van de hoffelijke mannen in Colombia en Mexico (jammer dat ze zo verrekte klein zijn)
- Wederom de bevestiging dat ik het niet goed zal doen op groepsreizen (er is altijd iemand te laat of traag of snapt het na 3x uitleggen nog niet)
- Ik wist het al, maar Australiërs en ik matchen. Hun humor, relaxtheid, kijk op de wereld past me wel (toch verhuizen?)
- Mijn voeten zijn me nog nooit zo dankbaar geweest (4 weken continu slippers dragen doet dat met ze)
- 2voor1 cocktails zijn echt bedoeld om met iemand te delen (hoewel ik in mijn eentje best veel lol had)
- Colombia is NIET gevaarlijk (tenzij je 's nachts ladderzat een achterafbuurtje instrompeld. Dat geldt trouwens ook voor  Mexico. En Nederland)
- Mooi weer maakt mensen leuker

Lieve volgers, bedankt voor het lezen en de leuke berichtjes! Wellicht tot een volgende keer :-)

Liefs Ilona

1. Gerrit:
    9 maart 2017
    hey topper, wat een leuke verhalen schrijf je toch. Maar ik zou niet emigreren als ik jou was, dan komen we elkaar helemaal niet meer tegen hier op straat, dat is ook niet leuk voor mij :) Hele fijne reis naar huis en succes met weer wennen op de klok te kijken en je te ergeren als je wachten moet.
  2. Martha en Piet:
    9 maart 2017
    Een indrukwekkend verhaal.....deze laatste.
    Ja, je gaat anders over dingen nadenken.
    Terugkijken en vergelijken.
    Ik denk dat velen jou bewonderen om wat je allemaal doet. Wij in iedergeval wel.
    Mooi dat je zo kan genieten en dat je het allemaal durft. Petje af.
    Straks weer lekker bij je familie en vrienden en natuurlijk Sexy Dexy. Al je verhalen vertellen, foto's en filmpjes terugkijken. Daarna een rustgevende wandeling met je "kereltje"....... heerlijk toch.
    O.ja.... niet vergeten je goed aan te kleden...dat is dan weer even wennen ;))
    In iedergeval Welkom thuis in Nederland.

Fijn dat we mee mochten genieten van je verhalen.
    Groetjes Martha en Piet
  3. Mariska:
    9 maart 2017
    Ik sluit me volledig bij bovenstaande reacties aan :-) Tot gauw!
  4. Jantje:
    9 maart 2017
    Mooi verwoordt. We zijn heel erg trots op hoe en wie jij bent!
  5. Marja ten Cate:
    10 maart 2017
    Wat een super ervaring heb je weer "in the pocket". Veilige thuisreis en CU.
  6. Jan Roenhorst:
    10 maart 2017
    Hallo Ilona Ondertussen heb ik met veel plezier jouw verhalen gelezen. Veel levenswijsheid in je laatste verhaal. En de zon schijnt hier nu ook en inderdaad mooi weer maakt mensen leuker. Welkom thuis!