Welcome to Miami

9 december 2013 - Miami, Florida, Verenigde Staten

En toen zaten de eerste dagen vakantie er alweer op en ik heb alweer een heel verhaal. De heenreis verliep wat stroef door een vertraging op het vliegveld in Dusseldorf. Vervolgens was er die intimiderende douanemedewerker die het maar raar vond dat ik alleen op reis ging en er lang over deed en vooral veel vragen stelde, voordat ik eindelijk een stempel in mijn paspoort kreeg. En tot slot een busreis van het vliegveld naar South Beach tijdens de spits van Miami. Al met al was het avond toen ik gesetteld was.

Ik deel hier een kamer met drie andere vrouwen die allemaal in Miami zijn voor het art weekend. Een van hen is een sieradenontwerpster die eigenlijk al met pensioen kan. Volgens mij wilde ze graag haar verhaal kwijt, want ze hield me wel een uur aan de praat. Nou ja, zij praatte en ik luisterde vooral. Ik weet niet hoe ik het voor elkaar heb gekregen, maar zij heeft mij een hele inboedel voor een tent aangeboden die ik zo bij haar thuis op kan halen. Ze woont op twee uur rijden van Miami in de richting die ik morgen op ga. Heel lief aangeboden, maar ik moet haar nog even vriendelijk bedanken. Ik was niet echt van plan om in mijn uppie te gaan kamperen hier, dus wat ik gezegd heb waardoor zij denkt van wel…

Zaterdagochtend was ik al om 06:00 uur wakker door de jetlag. Ik wist het nog een uur uit te stellen, maar toen ben ik maar van bed gegaan. Het hostel waar ik verblijf ligt echt op een fantastische locatie! In het hartje van South Beach om 2 minuten lopen van het strand. Dat was dan ook waar ik naartoe ben gegaan. De zon stond nog laag aan de horizon en het was al behoorlijk warm. De fanatieke sporters waren al aan het hardlopen, zwemmen, skeeleren en fietsen. Ook op het strand lagen de eerste badgasten al. Ik ben een stuk naar het zuiden gelopen en kwam bij een cafeetje uit waar ik een ontbijt heb gehaald. Ik had niet echt grote plannen in Miami en gezien mijn jetlag, vond ik wel dat ik een dagje strand had verdiend. Ben normaal niet zo’n strandmens, maar hier kun je strandstoelen met dikke matrassen en een parasol huren. Dus ik lag om 09:30 uur aan het water te genieten van de zon en het verkoelende zeebriesje. Ik heb dit tot 15:00 uur volgehouden, wat voor mijn doen echt lang is. Maar af en toen in de zee zwemmen (het water is heerlijk) en weer liggen, wat dutten, beetje lezen, kan ik dus best lang vol te houden. Na een heerlijke douche, richting Lincoln Road Mall gegaan. Dat is een zeer lange winkelstraat vol met restaurantjes, veel te duren merkenwinkels, en bommetjevol mensen. Omdat de jetlag weer opspeelde en ik niet wist wat ik wilde doen, ben ik een bioscoop binnengestapt. Dat is toch een beetje een traditie geworden als ik op reis ben. Ik was wat uitgedroogd, dus bestelde een medium Cola Light. Oh ja, ik was even vergeten dat medium hier een XXXXL in Nederland is. Ik moest die beker, voor zover je nog over beker kunt spreken, met twee handen vasthouden om hem mee te krijgen. Na de film ben ik richting het Ard Deco Welcome Center gelopen. South Beach staat bekend om haar Art Deco gebouwen. Vanuit het center was er een wandelroute die voornamelijk over Ocean Drive loopt. Het was al avond en Ocean Drive liep vol mensen en er reden auto’s in alle soorten en maten: Limo’s, gepimpte, hoog op de wielen staande, muziekblèrende auto’s, cabrio’s, Hummers, Porsches en merken die nog veel exclusiever zijn. Je kunt het zo gek niet bedenken en het rijdt er wel. Net alsof je je daar móet laten zien. Overal schalde muziek uit de barretjes en restaurants en stonden her en der DJ’s te spelen. Eigenlijk was het een kilometerslange openluchtfeest.

Na zo’n lange luie dag begon mijn maag te knorren en schoof ik aan een tafeltje bij een Italiaans restaurant. Op de kaart keek een plaatje van een mango mojito mij lachend aan. Daar bestelde ik een van. Voor de zekerheid maar een kleine. Nou, ik zou zeggen: zie de foto. Heb de helft laten staan en met rode wangen en een lach op mijn gezicht wist ik nog heel normaal terug te lopen naar mijn hotel. Ik zal maar niet zeggen hoe duur dat drankje was.

Vanochtend was ik weer zo vroeg wakker. Ik had gisteren een touragency gezien die fietsen verhuurde en mooie routes had uitgestippeld. Dat was het plan van vandaag. Na een ontbijtje in een klein Frans cafe, pikte ik om 09:00 een comfortabele atb op. Via een lange brug die de Venetian Islands met elkaar verbind, ben ik richting Miami gefietst. Het was nog vrij rustig op de weg en er waren meer fietsers en lopers dan auto’s op de weg. Ik snap best dat mensen hier graag willen wonen. Bijna allemaal een steiger met aangelegde jacht bij de villa, prachtig groen en zicht op de skyline van Miami. Heel mooi. Uiteindelijk ben ik helemaal doorgefietst naar Key Biscayne. Om op dit eiland te komen moet je over de Rickenbacker Causeway. Een brug waar je even wat harder moet trappen om die lange brug over te komen. Key Biscayne schijnt een prachtig eiland te zijn, maar eerlijk gezegd begon de zon in combinatie met de inspanning me een beetje parten te spelen. Daarom maar een tijdje in Crandon park gaan zitten, bijkomen en wat lezen. De mensen van de fietsverhuur hadden me verteld over de watertaxi die vanaf Bayside Market naar South Beach ging. Nog een keer de brug over, dit keer met prachtige uitzichten over downtown Miami en richting de watertaxi. Hoewel het zicht vanaf de watertaxi prachtig was, waren dit toch 25 vreselijke minuten op zeer onrustig water. Was heel blij weer grond onder mijn voeten te hebben. Uiteindelijk heb ik rond 17:00 uur mijn fiets weer ingeleverd. Al met al toch gauw zo’n 40 km gefietst denk ik. Maar het was heerlijk! Prachtige uitzichten, zon en af en toe een koel windje vanaf het water. De combinatie van fietsen, zon op mijn bolletje en warmte heeft er nu wel voor gezorgd dat ik dit met een beetje kleine oogjes (en een verbrande scheiding) zit te typen. Alleen jammer van die duo penotti benen. Moet ik maar weer verplicht op het strand gaan liggen om dat bij te werken.

Morgenochtend haal ik mijn huurauto op. Ik ben heel benieuwd wat voor bolide ik krijg toegewezen. Daarom vanavond maar vroeg naar bed, want heb best een lange dag voor de boeg. En hoewel ik Miami / South Beach super vind, ben ik heel benieuwd naar de rest van Florida. Dus morgen op naar etappe twee van de reis.

Liefs Ilona

p.s. voor foto's zie mijn Facebook