Tulum

5 maart 2017 - Tulum, Mexico

In Tulum was het vooral een hereniging met eerder opgedane vrienden. Zo huurden we fietsen en fietsten we naar het strand zo'n 5 km verderop. In het warme water was het aangenaam vertoeven en daarna heerlijk onder een parasol op een ligbed gelegen met een koud biertje erbij.
In het hostel at ik mijn avondeten, want dit werd voor nog geen €3,50 klaargemaakt door een professionele chef en dat was te proeven. Heerlijk! 's Avonds bleven we met de groep in mijn hostel totdat om middernacht de 'avondklok' in ging en we of moeten verkassen of fluisteren. Voor mij was het wel tijd om naar bed te gaan. Op een of andere manier word ik moe van de zon haha.

De dag erna gingen we naar Dos Ojos, twee populaire cenotes dichtbij Tulum. Hier betaalde ik 50 pesos voor een snorkel en masker en dat waren de best bestede 50 pesos tot nu toe. De cenotes waren half open en uitermate geschikt om in te zwemmen. Stalagmieten en stalactieten staken uit het water of hingen aan het dak van de cenote omlaag. Superhelder water waardoor je zelfs de kleine visjes kon zien zwemmen. En dat was nog maar van bovenaf gezien. Onder water was nog mooier. We gingen op 'verkenning' en hier zagen we grotten waar het pikkedonker was totdat een groepje duikers met hun zaklampen uit het niets onder water opdoemden. Of grotten waar een aantal meter verderop felblauw licht in het water scheen, omdat er een opening zat. We zagen nog veel meer visjes en het voelde als een avontuur haha. Hier hebben we ons een aantal uren prima vermaakt.

Een bezoek aan de ruïnes van Tulum was het einde van mijn verblijf hier. Na andere ruïnes te hebben gezien, vond ik deze tegenvallen. Het unique selling point hier zit m in de locatie: bovenop een klif pal aan zee.

Ik merk dat het einde van mijn reis nadert. Ik moet nu gaan plannen verdorie. Helaas waren twee plekken waar ik graag naartoe wilde helemaal volgeboekt, tenzij ik honderden euros per nacht voor een resort wil betalen. Ik heb nu een leuk hostel gevonden op Cozumel. Misschien dat ik hier nog een refresher course in duiken ga doen, wat wel nodig is na de panic attack de laatste keer in Ecuador. En als dat goed gaat, wellicht nog andere duiken. Lijkt me een goede afsluiter van deze reis, aangezien iedereen zo lyrisch is over de kwaliteit van de duiken hier. Ik merk wel dat ik steeds dichter bij de plekken kom waar bijna alle Amerikanen verblijven. Het voelt veel meer aan als Amerika, de prijzen zijn in vergelijking met de rest van Mexico veel hoger en taxichauffeurs proberen je af te zetten. En niet te vergeten (sorry voor de stereotypering) de luid aanwezige Amerikanen zelf. Daarnaast kan ik mijn Spaans verder niet heel veel verbeteren, want ze beginnen direct Engels te praten als ik hakketakke Spaans probeer (wat me tot nu toe heel ver heeft gebracht). Maar desalniettemin heb ik het nog steeds enorm naar m'n zin en zit ik er niet echt op te wachten om weer naar huis te gaan haha

1. Jantje:
    5 maart 2017
    We kunnen ons indenken dat jij je hier zo vermaakt. Alleen die foto's al en dan jouw verhalen erbij, zouden wij er ook zo naar toe willen:-) We kunnen ons indenken dat je nog wel langer wilt blijven, helaas komt aan alles een eind. Maar je hebt nog een week. Geniet er van! Groetjes!
  2. Patricia:
    5 maart 2017
    Heerlijk genieten van je laatste vakantie week! Maar dat gaat helemaal goed komen. Ik kan me voorstellen dat je er nog niet op zit te wachten om naar huis te gaan. Hoop dat het duiken goed gaat :) Ik vind het heel gezellig dat je weer naar huis komt. Liefs
  3. Martha en Piet:
    7 maart 2017
    Je laatste week alweer. Achteraf toch wel weer snel gegaan.
    Ik heb je verhaal hier even hardop voorgelezen.
    Dex luisterde vol spanning mee.....
    Maar bij de laatste regel leek hij echt verdrietig.
    Wat?? Staat dat er echt?? JA.....
    Je kon hem horen denken..."mist ze me dan niet" ?

Ik heb hem maar verteld dat je last van de zonne warmte hebt en niet meer helder kan denken.
    Of hij me geloofd weet ik niet zeker.
    Ik ben bang dat hij zelf met je gaat afrekenen eerstvolgende keer.
    Bereid je er maar vast op voor ;)

Maar gelukkig nemen wij niet alles serieus wat je schrijft en weten beter, dat je heel graag je mannetje straks weer in je armen zal sluiten.

Nog een paar dagen.....voorbereiden op de terugreis.
    Is natuurlijk ook niet leuk.
    Maar vergeet, ook de laatste dagen, niet te genieten.

Groeten van ons allemaal.