New York, New York deel II

28 september 2017 - New York City, Verenigde Staten

De volgende dag gingen we met de metro vanaf Grand Central Station (dat station die je in zo'n beetje elke film waar New York in voorkomt, ziet) naar de Brooklyn Bridge. Vanaf de kant van Manhattan liepen we met de zon aan onze rechterkant de brug over richting Brooklyn. We snappen waarom die brug zo bekend is, want het is een behoorlijk fotogenieke brug. Eenmaal aan de overkant van het water liepen we naar het park. Hier hadden we fantastisch uitzicht over het water en de Manhattan skyline. Na een korte pauze vonden we een leuk tentje aan het water waar we genoten van een Corona en een echte NY hotdog die wél lekker was😉
Aan het einde van de middag pakten we de metro richting Rockefeller Center om helemaal naar boven te gaan in de wolkenkrabber. We hadden kaartjes om rond zonsondergang bovenop te staan. Wat mooi! Het was super helder weer en rechts van ons zakte de zon achter de Hudson omlaag. Maar het werd zeker niet donker. Langzaam gingen overal in de stad de lichtjes aan waardoor de hele stad in goud gehuld leek. Het Empire State Building had in de top de rood-wit-blauwe lampjes. Zo hoog boven de stad trok de wind wat aan en na een tijdje genoten te hebben op de top zijn we terug gegaan naar het hotel om als een blok in slaap te vallen.

Op dinsdag reden we naar Chelsea om over de High Line te wandelen, een voormalig trein-/tramspoor waar ze een zwevend voetpad van hebben gemaakt die mooi is aangelegd met planten en bomen. Echt leuk om overheen te lopen. Ook kregen we een goed beeld van de wijk die iets minder wolkenkrabbers heeft dan Downtown en hartje Manhattan. Qua architectuur staat oud en nieuw naast elkaar; de typische gebouwen van 5 hoog met brandtrappen aan de buitenkant tegenover de glas- en staalconstructies waarvan sommigen nog in aanbouw. Er zaten veel kroegjes en gezellige eettentjes en al snel vonden we een leuk terrasje voor de lunch.
Vanuit Chelsea zijn we richting de New York Harbor gegaan. Hier stapten we op de gratis ferry naar Staten Island. We hadden een mooi plekje op het dek en vaarden langs het vrijheidsbeeld. Er was ook de mogelijkheid om naar Liberty Island zelf te gaan, maar dat leek vanaf de ferry een mierenhoop van mensen. En het zicht op het beeld zelf is vanaf een afstandje leuker. Eenmaal aan land pakten we de eerste ferry weer terug naar Manhattan. Nu stonden we voorop de boot en hadden we weer prachtig zicht op de skyline. Heel bijzonder hoe zo'n stad met bijna alleen maar gebouwen toch zo mooi eruit kan zien.
Moe van het vele wandelen doken we een pub in en regelden daar onze huurauto, maakten we soort van kennis met de vaste stamgast die eruit zag alsof hij in 1890 was geboren en dronken we een lekker koud biertje (was de hele week al rond de 30 graden🌞)
Via Wallstreet en het welbekende beeld van de stier waar iedereen met z'n handen aan de ballen moet zitten en op de foto, liepen we naar het 9/11 Memorial. Helaas waren we te laat om nog het museum in te gaan. Maar dat gaf niet, want morgen is er weer een dag en hebben we er alle tijd voor.

Na flink uitgeslapen te hebben gingen we na een enorm vet ontbijt (denk kaas in de frituurpan gooien en dat gesmolten op een broodje doordrenkt met boter) bij een diner, weer richting het 9/11 Memorial en museum. Het museum was heel indrukwekkend. We hebben er bijna 3 uur gelopen. Zo waren er nog resten te zien van de Twin Towers, waaronder stukken van de staalconstructie die helemaal verbogen was door de impact van het vliegtuig, maar ook schoenen van mensen, een brandweerwagen en ambulance. Ook lieten ze filmpjes en teksten zien en horen van hulpdiensten, luchtverkeersleiders en stewardessen. Kennelijk was iedereen onder de indruk, want ondanks de vele mensen, werd er bijna niet gepraat of alleen gefluisterd. Na dit intense bezoekje, was het tijd voor wat luchtigers. Een donut en bezoek aan een enorme outletstore.
De laatste avond in New York voor ons brachten we door op twee rooftop barretjes. De eerste zat letterlijk één blok verderop dan waar ons hotel zat. Gelukkig maar, want zonder ID kwamen we niet binnen. Was dat omdat ze twijfelden aan onze leeftijd of is het algemeen beleid? Wij gaan maar uit van het eerste. De eerste rooftop bar , Pod39, was echt leuk. Bovenop het dak van het hotel, met dezelfde naam, liepen we een terrasje op verlicht met sfeervol gedimde lichtstrengen. Tegen de afgebrokkelde muurtjes stonden kleine tafeltjes met bankjes en bovenop de muur Romeinse pilaren. Aan een aantal statafels stonden wat zakenmensen in hun maatpakken en mantelpakjes en op de bankjes zaten vrienden en stelletjes. We pasten er goed tussen 😉 We bestelden een cocktail en vonden een mooi plekje om te zitten. Hoewel we op de 17de verdieping zaten, werden we omringd door nog veel hogere gebouwen en scheen hier en daar licht achter de honderden ramen.
Vlakbij zat nog een andere rooftop bar, waar we daarna heen gingen. Deze was wat chiquer en om 23:30 werd last call gegeven voor de drankjes. Hongerig gingen we rond middernacht weg en bedachten we dat er nog één ding op ons lijstje stond wat we niet hadden gedaan: een slice echte New Yorkse pizza eten. Lang leve een 24-uurs economie en vonden al snel een pizzeria waar we echt een superlekkere slice hebben gehaald. Daarna was het nodig bedtijd, want de volgende dag zouden we onze huurauto kunnen ophalen om naar Canada te rijden voor een bezoekje aan de Niagara Falls.

1. Martha en Piet:
    29 september 2017
    Van al dat eten wat je omschrijft loopt het water ons al in de mond ;)
    Je zoekt het deze keer wel hoog.
    Vergeet je geen foto's te maken?

Verder maar weer heel veel plezier.
  2. Mariska:
    29 september 2017
    Volgens mij moet New York op het wensenlijstje als ik alles zo lees :-). Veel plezier in Canada!
  3. Jantje:
    29 september 2017
    Mooi verhaal Ilona. Weer veel leuks gezien! Heel veel plezier bij de Niagarra Waterfalls met je tweetjes!
  4. Bert Koelman:
    30 september 2017
    Super leuk om je blogje te lezen. Erg mooi geschreven!