New York, New York

25 september 2017 - New York City, Verenigde Staten

Om 04:00 ging de wekker om een uurtje later richting het vliegveld te vertrekken voor onze vlucht naar NY. Gelukkig vloog failliete Airberlin nog wel en verliep de vlucht prima op wat gesteggel over het eigendom van de armsteun na😉 Rond 16:00 locale tijd trokken we in ons hotel die echt in hartje Manhattan ligt. Het was even oriënteren met de streets en avenues, waar we bijna het Chrysler Building over het hoofd zagen. Even vergeten: in New York kijk je vooral omhoog. 's Avonds aten we een absurd dure maaltijd in een restaurantje tegenover Grand Central Station waarna we ietwat vermoeid van de lange reisdag terug naar ons hotel liepen en in no time lagen te slapen. De eerste nacht was het nog wel wat wennen aan alle stadse geluiden, zoals toeterende auto's, schreeuwende mensen en voorbij razende sirenes.

Onze eerste echte dag in New York vonden we al snel een mooi plekje om te ontbijten. Daarna liepen we richting het Empire State Building met de bedoeling kaartjes te kopen voor een van de volgende dagen. Alleen was het nu zo rustig dat we direct door konden lopen. Change of plans:  Empire State Building it is. Na een te slechte foto voor zo'n groen scherm die we later af konden halen, zoefden we in no time met de lift naar de 80ste verdieping om vanaf daar met de trap (omdat de rij voor de lift te lang duurde) naar de 86ste te lopen. Hier konden we buitenom het gebouw lopen met echt supermooi uitzicht over de hele stad. We herkenden de typische gebouwen, Central Park en de rivieren. In de verte zagen we nog het vrijheidsbeeld. Erg veel geluk hebben we hier met het weer: 30 graden en strakblauwe lucht.

Na dit bezoek op hoogte liepen we naar de New York Public Library waar toeristen met camera's zich mengden tussen de studenten, lezers en rijen vol boeken en encyclopedieën. Best grappig om al die iconische plekken te zien die je alleen maar van tv kent. De bieb ligt aan Bryant Park. Een relatief klein park tussen de wolkenkrabbers in. Gewapend met een chocolademuffin en milkshake vonden we een plekje op het gras tussen de vele stelletjes, yogaende mensen, jongleurs en gitaristen, ouders die achter hun kinderen aan liepen te vangen en slapende/snurkende mannen. Hier brachten we de rest van de namiddag door. Rond een uurtje of 18:00 uur gingen we op weg terug naar het hotel met de bedoeling om ons op te frissen en naar Times Square te gaan. Alleen stuitten we onderweg op een Ierse pub waar we wat koude biertjes hebben gedronken en een bord nachos hebben weg gewerkt. Uiteindelijk waren we rond 20:30 terug bij het hotel om als een blok in slaap te vallen.

Pas de volgende ochtend werden we weer vroeg wakker. Plan de campagne: met de metro naar het Natural History Museum om van daaruit naar Central Park te gaan. Het metrosysteem in het weekend bleek iets ingewikkelder te zijn dan we dachten; het opwaarderen van de metrokaart lukte niet, sommige treinen reden niet of sloegen een hele boel haltes over; voor we het wisten zaten we bijna in de Bronx. Toch kwamen we ongeschonden uit de strijd en waren we rond 10:00 uur bij het museum. En wat een mooi museum is dat! Vooral de expositie van de enorme dino-skeletten en de Noord-Amerikaanse dieren vonden we erg mooi. Ook zagen we een voorstelling over het heelal waarbij het leek alsof we middenin zweefden en over vogels vanuit hun eigen point-of-view. Na heel wat uurtjes in het museum en nog niet eens de helft goed te hebben gezien, liepen we naar buiten de hete zon in Central Park in. Bert wilde graag een hotdog  (niet te eten, geloof me. Zal wel zo'n mannendingetje zijn 😜) en daarna vonden we een mannetje met een pedicab (fietstaxi) die ons naar de fietsverhuurshop bracht. Want we wilden graag op de fiets door het park. We hebben er nog over nagedacht een tandem te huren, maar aangezien we allebei lekker eigenwijs zijn was dat vast niet goed gekomen. Wie stuurt er? Trapt de achterste wel mee? Linksaf, nee rechtsaf! Nee, doe toch maar twee fietsen meneer de verhuurder 😉

Onze eerste stop in het park was Loeb bootverhuur, bekend van die roeibootjes die altijd als romantisch uitje in New York worden weergegeven. Nou, geloof ons. Dat is alles behalve romantisch. Het roeien zag er niet al te soepel uit bij velen en het is er bijna nog drukker dan in Venetië. Wij kozen daarvoor in de plaats voor een snackje en biertje in de schaduw op het gras. We fietsten verder langs hardlopers, wandelaars, fietsers, paardenkoetsen, mensen met hondjes en nog meer hardlopers. Onderweg stopten we een aantal keren voor supermooi uitzicht op de skyline van de stad en na drie uur leverden we onze fietsen weer in.

Via het Rockefeller Centre liepen we terug naar het hotel om ons op te frissen en naar Times Square te gaan. Eenmaal op Times Square leek het alsof het daglicht was, wat een verlichting! En superdruk. Vond het een beetje te, maar wel iets om te zien wanneer je in NY bent. Met nog een hapje en drankje in het Hardrockcafé sloten we de avond af.

1. Gerrit:
    25 september 2017
    haha dat is wel even wat anders dan Assen of Emmen he? Wat een heerlijke wereld stad. Ik heb het normaal niet zo op steden maar dit is en voelt heel anders. Mooi dat jullie er net zo van genieten. En dat weer is echt wel uitzonderlijk mooi. Jullie zullen het verdiend hebben.
  2. Mariska:
    25 september 2017
    Jeetje wat een heerlijk weer hebben jullie erbij! Zoals altijd weer ontzettend leuk om mee te lezen!
  3. Jantje:
    25 september 2017
    Genieten van het weer en zo'n bijzondere stad. Heerlijk!
    Veel plezier nog de komende dagen!
  4. Martha en Piet:
    25 september 2017
    Leuk om je reisverhaal weer te volgen.
    Wij wensen jullie heel veel plezier.
    Moet lukken in zo'n mooie stad en zeker met die temperaturen.....heerlijk.

Groetjes Martha en Piet
  5. Bastiaan:
    2 oktober 2017
    Hmmmmm, bootjes.......... ik heb een flash back.......
  6. Bert en Ilona:
    2 oktober 2017
    @Bas: oeh kijk, een vis! Plons... Misschien moet je dat maar even overslaan als je er bent. Uit bescherming voor je dochter dan hè