Noosa

10 november 2014 - Noosa Heads, Australië

De tour vanuit Fraser Island zette me 's avonds later af in Noosa waar de verlangde douche al het zand tussen mijn tenen wegspoelde. Niet veel later was ik vertrokken. Toch vermoeiender geweest dan ik dacht.
Noosa is een soort Miami Beach of Monte Carlo voor de Australiërs heb ik het idee. Veel dure huizen, hotels en vakantiewoningen. Maar dat is ook wel te begrijpen. Naast het strand ligt een National Park en een leuk winkelcentrum met allerlei cafés en restaurants. Dan is er nog de Noosa River waar iedereen met een bootje overheen vaart of de sportievere mens stand up paddleboards (sup). Dat is een groot surfboard waar je op staat en net als de Venitiaanse mannen in de gondolas jezelf met een peddle vooruit roeit. Heel goed voor je conditie en lijf.

De volgende dag was het weer prachtig weer. Eigenlijk ben ik nog maar amper echt alleen geweest sinds ik in Australië ben, maar had er nu even behoefte aan. Het hostel heeft een superlocatie vlak aan het strand en het National Park. Na een croissantje bij het Franse café om de hoek water ingeslagen, zonnebrand op en de coastal route van het National Park gelopen. Prachtig! Helderblauwe zee, verlaten standjes, rotsen en afgronden waren het uitzicht. Heel mooi en ruim 8 km gelopen. Bij terugkomst nog aan het strand gelegen, maar dat was gezandstraald worden vanwege zeewind. 's Avonds terug in het hostel bleek ik leuke kamergenootjes te hebben, dus daar de tijd mee verkletst, vooral over reizen en hoe het in eigen land is.

Zaterdagochtend was ik op tijd opgestaan om de bus naar Eumundi te nemen, wat bekent staat om de grote arts and craft market. Eumundi is zo'n typisch Australisch countrystadje met soort van saloons en weinig te beleven. Nu was het echter stampensdruk. De markt was heel leuk. Veel lokale / zelfgemaakte producten, vers fruit, mogelijkheid tot verschillende soorten massages, eetstalletjes van over de hele wereld; zelfs twee poffertjeskramen. Hier toch een aantal uren doorgebracht waarna ik weer met de bus terug naar Noosa ging. 's Middags aan het nu windvrije strand gelegen, boek gelezen en in de zee gezwommen. Heerlijk relaxen.

Mijn laatste dag in Noosa was een bezoek aan de Australia Zoo, die van Steven Irwin. Dit was echt heel leuk. Dit keer met de Greyhound in ongeveer anderhalf uur rijden naar Caloundra. Bij het uitstappen bleek een ietwat stille, maar aardige Zwitserse meid ook alleen te zijn, dus besloten we een team te vormen, al was het alleen al voor de foto's haha. De dierentuin is zoveel anders dan bij ons. Veel meer open en interactie met de dieren. Heel veel groen ook. Om 12:00 uur was er een grote show met vogels, dingo's en krokodillen. Het was echt overduidelijk dat men zeer veel respect heeft voor de dieren.
De kangoeroes verbleven in een groot gebied waar je doorheen kon lopen en ze kon voeren. Dat leidde uiteraard tot een paar hilarische foto's :-) Het mooie ervan vond ik dat er plekken binnen hun verblijf zijn waar als de kangoeroes daar liggen, je ze met rust moet laten. De bezoekers zijn ook respectvol naar de dieren toe, misschien dat het daarom kan. Al met al een paar leuke, rustige dagen in Noosa gehad.