Dream Build Travel

15 juni 2022 - Nederland, Nederland

Twee jaar geleden kregen we het in onze bol om écht een lange reis te gaan maken. Maar waar naar toe? Hoe? Hoe lang? De locatie waren we snel over uit. Dat wordt Zuid-Amerika. De drie maanden (wild)kamperen in Australië met onze auto en daktent waren zo goed gevallen dat zoiets wel weer een goede optie zou zijn. Een daktent leek ons voor Zuid-Amerika iets minder geschikt vanwege de diversiteit in klimaat, dus besloten we voor een campertje te gaan. Zo hebben we ons eigen vervoer en huisje altijd bij de hand en kunnen we stoppen waar we willen zonder elke dag een hotel te moeten zoeken. De duur van de reis was afhankelijk van de tijd die we beide van ons werk vrij zouden kunnen krijgen zonder onze baan op te moeten zeggen. Dat is uiteindelijk bijna negen maanden geworden. Dus een plan was gesmeed. Nu nog de middelen voor elkaar zien te krijgen. Obstakel nummer één diende zich direct al aan: we hebben helemaal geen camper. Door corona ging iedereen massaal campers kopen. Ook zijn die dingen niet heel goedkoop. Op internet en YouTube vonden we al snel diverse blogs, verhalen en filmpjes over mensen die hun eigen camper hadden gemaakt van een omgebouwde bus. ‘Dat kunnen wij ook!’. We hebben geen twee linker handen, maar hadden dit ook nog niet eerder gedaan. Dus zochten we nog meer informatie op en keken we nog meer filmpjes over hoe je zoiets kunt doen.

En zo haalden we op 31 december 2020 onze witte bus op uit Amsterdam. Een Ford Transit die sinds 2013 werkte voor de gemeente Rotterdam in het onderhoud van de verkeerslichten e.d. (we konden nog lezen welke stickers erop hadden gezeten). Hij stond vol met kastjes waar gereedschap in had gelegen en op het dak zaten oranje zwaailampen. Hij was compact genoeg om fatsoenlijk ergens neer te kunnen zetten en lang genoeg om goed in te kunnen leven. Dat we er niet in kunnen staan, wilden we oplossen met een uitzetdakje. Het doel is immers zoveel mogelijk buiten te leven en als het weer even niet mee zit, we binnen kunnen zijn. Anderhalf jaar hebben we aan ons project gewerkt. In het begin niet altijd even fanatiek, maar naarmate de afreisdatum dichterbij kwam, ging bijna al onze vrije tijd in de bouw van ons busje zitten. Op het stofferen van de deuren, de gordijntjes en de kussens na (dank,,,,, hebben we alles zelf gedaan. We zijn dan ook ontzettend trots op het eindresultaat! Vandaar de titel: dream, build, travel :)

Na al het bloed, zweet en tranen dat we in dit project hebben gestoken, nadert de grote datum. Aanstaande vrijdag brengen we onze bus naar Zeebrugge, waar hij op de boot gaat richting Cartagena in Colombia. Zelf beginnen we onze reis in Curaçao. Gek genoeg was het goedkoper om via Curaçao te vliegen en daar een week in een hotel te verblijven, dan een rechtstreeks ticket naar Cartagena vanaf Europa. Nou, dan is de keuze snel gemaakt natuurlijk, aangezien we toch moeten wachten tot ons busje aankomt in Cartagena. Tot maart volgend jaar zullen we Colombia, Ecuador, Peru, Bolivia, Chili en Argentinië gaan ontdekken. We hebben al het een en ander uitgezocht wat logische routes zijn en wat we graag willen zien. Maar we zijn ontzettend benieuwd welke avonturen we allemaal gaan beleven, welke mensen we gaan ontmoeten en welke nieuwe culturen we gaan ontdekken.

Voor het eerst is het spannend om de familie achter te laten. Maar dankzij het digitale tijdperk kunnen we gelukkig vaak genoeg contact hebben en kunnen we snel terug mocht dat nodig zijn. Ondanks dat kijken we wel enorm uit naar dit avontuur en willen we jullie weer meenemen op onze reis met onze verhalen en foto’s.

Tot het volgende verhaal!

Bert & Ilona

1. Albert:
    16 juni 2022
    Mooie uitdaging! Heel veel succes en ik ben benieuwd naar jullie verhalen.
  2. Renata Hoogland:
    16 juni 2022
    Heel veel plezier en wens jullie een goede reis.
  3. Martha en Piet:
    Wat spannend joh.....
    Mooi dat jullie gelijk zolang verlof kunnen krijgen.
    Heel veel plezier en geniet ervan.
  4. Gerard Aalderink:
    16 juni 2022
    Wow, echte avonturiers, maar dat is ook helemaal geen verrassing. Heel veel veilige kilometers, maar vooral plezier de komende maanden.
  5. Trijntje:
    16 juni 2022
    Een hele goeie en gezellige tijd gewenst met jullie avontuur.De camper ziet er op de foto prachtig uit,daar kun je denk ik wel mee uit de voeten.Fijn dat we het weer een beetje mee beleven mogen .lieve groet van ons .
  6. Geraldine:
    Geniet er van jongens!
  7. Ronnie:
    16 juni 2022
    Geniet ervan! Ik ga jullie volgen.
  8. Peter:
    16 juni 2022
    Geniet ervan, en heel terug komen hoor!!
  9. Jos:
    16 juni 2022
    Heel stoer Ilona en Bert. Ik wens jullie ontzettend veel plezier en een waanzinnige opbouw van herinneringen aan deze mooie reis. Take care.
  10. H&H:
    Spannend........
    Heel veel plezier daar in Zuid Amerika. Vele veilige km en hopelijk verloopt het volgens plan. Eerst Curaçao bezoeken en dan op naar het avontuur.
    Weer benieuwd naar jullie belevenissen.
  11. Annemarie:
    16 juni 2022
    Geniet ervan! En een hele goede reis toegewenst ! Een dikke knuff van Elize ..
  12. Warna:
    16 juni 2022
    Wel weer spannend allemaal. 9 maanden is niet zomaar even. Maar heel veel reisplezier jullie 2
  13. Henriette Keizer:
    16 juni 2022
    Oh wat gaaf en wat een mooi avontuur. Ik wens jullie onwijs veel plezier en super tof dat jullie dit samen kunnen en mogen doen ik geniet vanaf hier met jullie mee toppers ❤️
  14. Marijke:
    16 juni 2022
    Geweldig wat een uitdaging. Wensen jullie een hele fijne tijd toe. Groetjes Marijke en Henk
  15. Jannie:
    17 juni 2022
    Wat een geweldig mooi avontuur! Heel veel plezier.
  16. Anita Falke:
    18 juni 2022
    Heel veel reisplezier en kijk uit naar de blogs die je schrijft over jullie avontuur.
  17. Diny Ruiter:
    19 juni 2022
    Een fijne tijd samen.
    Jullie zullen vast interessante mensen en culturen zien.
    Jullie zijn erg goed voorbereid.
    Goede reis!!
  18. Esmée Douma:
    20 juni 2022
    Wat fijn dat we op afstand een beetje mee kunnen genieten van de avonturen die jullie gaan beleven. Geniet van jullie reis
  19. Tinie Wieringa:
    21 juni 2022
    Een goede reis en heel veel plezier!
  20. Ina:
    18 juli 2022
    Wat ontzettend leuk jullie via deze weg te kunnen volgen! Groet Ina ( Enjoyhair)